[Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

  • Food-en-retail
  • 7 okt 2016 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

In het alweer 95ste deel uit onze successerie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen. Onlangs vierde deze foodzender haar vijfjarig bestaan, deelde met de aangesloten chefs appeltaart uit en presenteerde het nieuwe boek 'Feest'. Ook vond een rebranding plaats. Verkerke (foto): 'Maandelijks bereiken wij vijf miljoen mensen.'

1. Stel jezelf graag voor.
Tijno Verkerke, ik ben een enthousiaste, creatieve Brand Activation manager die vanuit Fox Networks Group samen met een gepassioneerd team de marketing voor het merk 24Kitchen mag bedrijven. Daarnaast zelf een bevlogen Food Lover, hobbykok met een verleden in horeca en food marketing. Zo was ik marketing manager voor Elle Eten.

2. OK, 24Kitchen, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit foodmediamerk om draait?  Heb je bereikscijfers voor Nederland?
Op een oktober bestond 24Kitchen vijf jaar. We kunnen terugblikken op vijf fantastische jaren waarin we onszelf, dankzij onze grote achterban hebben mogen ontwikkelen tot de nummer 1 inspirerende bestemming voor Food Lovers. Wij zijn getransformeerd van een tweedimensionale zender naar een letterlijk interactief platform waarbij wij op vele vlakken in contact komen met onze achterban; lineair, digitaal, live en in het werkelijke leven tussen de mensen. Wij zijn de bestemming voor mensen die inspiratie op willen doen op het gebied van koken, eten en de gehele “food lifestyle”. Wij willen mensen inspireren om samen te genieten van al het moois wat eten te bieden heeft. Men vergeet af en toe dat eten een verbindende factor is voor de mooie dingen van het leven. Dit willen wij benadrukken op een positieve en vermakelijke manier samen met onze Nederlandse en internationale chefs die onze boodschap verkondigen.

Maandelijks bereiken wij vijf miljoen mensen die doelgericht hun themabehoefte bij ons komen vervullen. Onze doelgroep tuned bewust in voor 24Kitchen om inspiratie op te doen en meegenomen te worden in de wijde wereld van onze food lifestyle content; in Nederland en in het buitenland met lokaal 24Kitchen talent, maar ook zeer zeker onze internationale grootheden als Jamie Oliver, Anthony Bourdain, Donna Hay en Nigella Lawson.

3. Doen jullie voor de marketing van 24Kitchen zaken met reclame- of PR-bureaus? Welke? Bevalt goed/matig, vertel.
Op onze grotere campagnes werken wij sinds 2015 met creative agency The Gardeners, die op zeer passende en effectieve wijze de merkwaarden en doelstellingen weet te vertalen naar onze doelgroep en op een pakkende en inspirerende manier onze doelstellingen helpen te behalen. Wij zitten samen met hen nog midden in de executie van onze zomer campagne: 'De Zomer voor Food Lovers' (zie film hieronder, red.), waarbij wij mensen willen inspireren om met elkaar, buiten te genieten van de lekkerste gerechten. Met The Gardeners hebben wij deze zomer een nieuw sociaal fenomeen geïntroduceerd: #SocialMEALia; als je alles al met elkaar deelt, waarom dan je eten niet. Waarbij wij mensen oproepen om samen te eten én samen te delen. Of dat nu op foodtruck-festival 'Trek' is of samen met je vrienden in het park. Samen van eten genieten is namelijk nog leuker!

4. Is de markt van foodmedia in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
De laatste vijf jaar zie je veel veranderingen binnen de food media; meer platformen proberen in deze dagen een punt van de spreekwoordelijke taart te pakken. Het aandeel food-programmering neemt elk jaar toe bij de overige zenders en ook op digitaal vlak zien wij een toename qua foodcontent in de vorm van vloggers en bloggers. Dankzij onze kwalitatieve content, breed netwerk aan chefs en actieve diverse partnerships zijn wij nog steeds een autoriteit op het gebied van het bieden van inspiratie en hebben wij meer dan 5.000 recepten video’s en zijn wij druk bezig onze digitale assets te ontwikkelen. Ons marktaandeel is afgelopen jaar met 36% gegroeid en ook op digitaal vlak staat er een sterk platform met een enorm bereik.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Uit het niets zijn wij in 2015 binnengekomen in de top 25 sterkste media merken op positie nummer vijf direct na Facebook, NOS, National Geographic Channel en NPO 1. Iets wat een hele prestatie is en wat veel zegt over de likeability en sympathie voor ons merk. Nederland houdt van 24Kitchen. Daarnaast zijn wij vorig jaar een nieuwe strategische weg ingeslagen die qua kijkcijfers gigantisch goed scoort, mede dankzij een vernieuwde programmeringsvisie van onze channel manager Kirsten Gelissen, zijn wij afgelopen jaar met 36% gestegen in de commerciële doelgroep 20-49 t.o.v. vorig jaar. Wij zijn al drie jaar uitgeroepen tot digitale tv zender van het jaar en al vier jaar tot website van het jaar en hebben een mooie actieve achterban van Food Lovers waaronder 255.000 Facebook fans. Daarnaast hebben wij een reeks Food Lovers kookboeken uitgebracht met A.W. Bruna, een merchandise-line met Blokker en een heus Food Lovers Weekend in samenwerking met Brand New Live waarbij wij onze achterban een heel weekend inspireren d.m.v. workshops, demo’s en kennis laten maken met onze ambassadeurs, de chefs.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Komend jaar zullen wij ons focussen op een aantal vernieuwingen die wij willen ondergaan. Een verschuiving naar een identiteit die meer op de toekomst gericht is en een breder spectrum biedt. Inspiratie en entertainment bieden voor passieve en actieve Food Lovers zal altijd één van de belangrijkste pijlers blijven. Wij zoeken graag de interactie op met onze achterban om de structurele nummer één inspirerende bestemming voor Food Lovers blijven.

7. Nog ander nieuws over 24Kitchen te melden? Hoe verliep bijvoorbeeld de ‘24kitchen Zomer voor Food Lovers’?
Na een campagne aftrap met scala aan mediamiddelen: OOH, Radio, Print, Digital en een succesvolle PR campagne ging de Zomer voor Food Lovers in volle gang. Intussen gaan de andere activiteiten door. Afgelopen zaterdag hebben we onze vijfde verjaardag in het land gevierd met onze chefs om ons meest gedownloade recept, de traditionele appeltaart, uit te delen en ons nieuwe boek Feest te promoten. Dit leverde hilarische tafarelen op met wachtrijen en verstopte winkelstraaten in Den Bosch, Utrecht en Haarlem. Tevens heeft de re-branding plaatsgevonden richting een meer hedendaagse uitstraling en dito logo. Klik hier voor een indruk van onze verjaardag.
Langs deze weg, op MarketingTribunes platform Food&Retail, zouden wij graag nog even iedereen willen oproepen even stil te staan bij de mooie verbindende factor die 'food' eigenlijk in zich heeft. Wij bieden iedereen met alle liefde en aandacht inspiratie door middel van onze smaakvolle herfstprogrammering op kanaal 24 en aanwezigheid samen met onze achterban en onze chefs uit binnen en buitenland! Zodat iedereen samen kan genieten van al het moois wat wij hen te bieden hebben.

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 

 


    Tijno Verkerke, brand activation manager 24Kitchen


 
    Het nieuwste boek van 24Kitchen


    Rudolph, een van 24Kitchens kokende gezichten

   
    Het nieuwe logo van 24Kitchen








 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore











88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin



85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau









79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  

71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

































60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema



57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin





53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail















42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese









36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace







31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!















19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'








Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken